Home
Witamy, Gościu
Nazwa użytkownika Hasło: Zapamiętaj mnie

Świętych Obcowanie w Katechiźmie
(1 przeglądających) (1) Gość
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Świętych Obcowanie w Katechiźmie

Świętych Obcowanie w Katechiźmie 8 lata, 3 mies. temu #1688

  • fratris
  • ( Moderator )
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 1041
  • Oklaski: 22
Świętych obcowanie

W katolickim wyznaniu wiary wypowiadamy słowa o wierze w „świętych obcowanie”. Katechizm Kościoła Katolickiego mówi natomiast o „komunii świętych”, które to określenie ma dwa znaczenia. Pierwsze to „komunia w rzeczach świętych” (sancta), a składają się na nią takie wspólne dobra jak: wiara, sakramenty, charyzmaty, wspólnota dóbr materialnych oraz komunia miłości. Drugie to „komunia między świętymi” (sancti), czyli między wszystkimi członkami Kościoła.

Katechizm mówi o trzech stanach ludzi w Kościele: „jedni spośród Jego uczniów pielgrzymują na ziemi, inni, dokonawszy żywota, poddają się oczyszczeniu, jeszcze inni zażywają chwały, widząc „wyraźnie samego Boga troistego i jedynego, jako jest” (n. 954). Dodaje przy tym: „Łączność pielgrzymów z braćmi, którzy zasnęli w pokoju Chrystusowym, bynajmniej nie ustaje; przeciwnie, według nieustannej wiary Kościoła umacnia się jeszcze dzięki wzajemnemu udzielaniu sobie dóbr duchowych. Ponieważ mieszkańcy nieba, będąc głębiej zjednoczeni z Chrystusem, jeszcze mocniej utwierdzają cały Kościół w świętości... nieustannie wstawiają się za nas u Ojca, ofiarując Mu zasługi, które przez jedynego Pośrednika między Bogiem i ludźmi, Jezusa Chrystusa, zdobyli na ziemi... Ich przeto troska braterska wspomaga wydatnie słabość naszą” (n. 955-956).

Na potwierdzenie tej rzeczywistości Katechizm cytuje słowa św. Dominika, który umierając, miał powiedzieć do swoich braci: „Nie płaczcie, będziecie mieli ze mnie większy pożytek i będę wam skuteczniej pomagał niż za życia”. Podobne słowa wypowiedziała także św. Teresa od Dzieciątka Jezus, a także św. Ojciec Pio.

Określenie: „świętych obcowanie” oznacza nie tylko łączność między nami i tymi, którzy już cieszą się chwałą nieba, ale również związek z wszystkimi, którzy po śmierci pokutują w czyśćcu. Katechizm stwierdza: „Uznając w pełni tę wspólnotę całego Mistycznego Ciała Jezusa Chrystusa, Kościół pielgrzymów od zarania religii chrześcijańskiej czcił z wielkim pietyzmem pamięć zmarłych, a „ponieważ święta i zbawienna jest myśl modlić się za zmarłych, aby byli od grzechów uwolnieni” (2 Mch 12, 45), także modły za nich ofiarował. Nasza modlitwa za zmarłych nie tylko może im pomóc, lecz także sprawia, że staje się skuteczne ich wstawiennictwo za nami. Wszyscy, którzy jesteśmy synami Bożymi i stanowimy jedną rodzinę w Chrystusie, gdy łączymy się ze sobą we wzajemnej miłości i w jednej chwale Trójcy Przenajświętszej, odpowiadamy najgłębszemu powołaniu Kościoła” (n. 958-959).

www.glosojcapio.pl/index.php?opt ... &Itemid=96


Pierwsze świadectwo potwierdzające włączenie formuły „Wierzę w Świętych Obcowanie” do Symbolu Apostolskiego pochodzi z IV wieku. Pozostawił Je Biskup Nicetas z Remesiany, małego miasteczka w rzymskiej prowincji Dacji ). Bardzo szybko formuła ta rozprzestrzenia się na Wschodzie i na Zachodzie i dzisiaj wszystkie Kościoły wyznają tę Prawdę Wiary, chociaż interpretują ją w różny sposób. Jednakże większość współczesnych teologów twierdzi, że Obcowanie Świętych wyraża Świętość Kościoła.

W Kościele wszyscy wierni uczestniczą w Świętości. W ten sposób jedyny Kościół CHRYSTUSA od Wschodu do Zachodu stanowi zgromadzenie wszystkich Świętych (KKK, 946). Dwa objaśnienia, które przyjęły się na przestrzeni wieków, bardzo dobrze streszcza Katechizm Kościoła Katolickiego, 948



KKK
KOMUNIA ŚWIĘTYCH

946 Po wyznaniu wiary w "święty Kościół powszechny", Symbol Apostolski dodaje "świętych obcowanie" (komunia świętych). Artykuł ten jest w pewnym sensie dalszym ciągiem poprzedniego: "Czymże jest Kościół, jak nie zgromadzeniem wszystkich świętych?" 463 Kościół jest właśnie komunią świętych.



947 "Skoro wszyscy wierzący tworzą jedno ciało, dobro jednego jest przekazywane innym... Należy więc wierzyć, że istnieje w Kościele wspólnota dóbr. Najważniejszym członkiem jest jednak Chrystus, ponieważ On jest Głową... Dlatego dobro Chrystusa jest przekazywane wszystkim członkom, a dokonuje się to przez sakramenty Kościoła" 464 . "Jedność Ducha Świętego, który ożywia Kościół i nim kieruje, sprawia, że wszystko to, co Kościół posiada, jest wspólne tym, którzy do niego należą" 465 .

948 Pojęcie "komunia świętych" ma więc dwa znaczenia, ściśle ze sobą powiązane: "komunia w rzeczach świętych (sancta)" i "komunia między osobami świętymi (sancti)".

Sancta sanctis! - "To, co święte, dla tych, którzy są święci" - taką aklamację wypowiada celebrans w większości liturgii wschodnich w czasie podniesienia świętych Darów przed udzieleniem Komunii. Wierni (sancti) są karmieni Ciałem i Krwią Chrystusa (sancta), by wzrastać w komunii Ducha Świętego (Koinonia) i przekazywać ją światu.


955 "Łączność pielgrzymów z braćmi, którzy zasnęli w pokoju Chrystusowym, bynajmniej nie ustaje; przeciwnie, według nieustannej wiary Kościoła umacnia się jeszcze dzięki wzajemnemu udzielaniu sobie dóbr duchowych" 474 .

956 Wstawiennictwo świętych. "Ponieważ mieszkańcy nieba, będąc głębiej zjednoczeni z Chrystusem, jeszcze mocniej utwierdzają cały Kościół w świętości... nieustannie wstawiają się za nas u Ojca, ofiarując Mu zasługi, które przez jedynego Pośrednika między Bogiem i ludźmi, Jezusa Chrystusa, zdobyli na ziemi... Ich przeto troska braterska wspomaga wydatnie słabość naszą"


www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkI-2-3.htm


A jak prosimy Świętych o Wstawiennictwo to są Oni Obecni przy Przejściu naszym w Inne Wymiary (śmierć cielesna skafanderka ziemskiego) - na Sąd Szczegółowy
  • Strona:
  • 1
Wygenerowano w 0.76 sekundy