ROZDZIA V Ł
Uzdrowienie
Istniej trzy rodzaje choroby i ka demu z nich odpowiada inny rodzaj modlitwy o uzdrowienie: ą ż
1) choroba cia a spowodowana przez ró norakie czynniki podlega zwyczajnej modlitwie ł ż
o uzdrowienie fizyczne
2) choroba serca spowodowana zranieniem uczu wymaga modlit ć wy o uzdrowienie wewn trzne ę
3) choroba ducha, której powodem jest grzech. Jezus uzdrawia taki rodzaj choroby dzi ki wierze ę
i nawróceniu.
Chcia bym tylko podkre li dwa istotne momenty: ł ś ć
1) jedno osoby ludzkiej: cho z o ony z cia a, duszy i ducha (l Tes 5,23), cz owiek jest niepodzielny. ść ć ł ż ł ł
Je li dokonuje si podzia u, to tylko ze wzgl dów pedagogicznych; ś ę ł ę
2) wspó zale no : cia o, dusza i duch s ze sob wzajemnie powi zane na poziomie, którego nie ł ż ść ł ą ą ą
mo na dok adnie okre li . Zawsze jednak wzajemnie na siebie wp ywaj . ż ł ś ć ł ą
A. Choroba cia ał i uzdrowienie fizyczne
Trzeba z góry zaznaczy , e nie jest naszym zamiarem pog bienie tego tematu, gdy ksi ka ta ć ż łę ż ąż
ma na celu z o enie wiadectwa o uzdra ł ż ś wiaj cym dzia aniu Pana. Poza tym du o ju na ten temat ą ł ż ż
napisano dobrych ksi ek i artyku ów w odnowie charyzmatycznej. Chcemy tylko wiadczy , ąż ł ś ć
że Ewangelia jest prawdziwa w XX wieku, dodaj c do tego stwierdzenia pewne niezb dne uwagi. ą ę
Ca a zbawcza dzia alno Boga ujawnia si w podwójnej formie: przez s owa i czyny. wi ty ł ł ść ę ł Ś ę
Ł ł ł ukasz syntetyzuje w doskona y sposób dzia alno Jezusa w s owach: Pierwsz ksi g napisa em ci, ść ł ą ę ę ł
Teofilu, o tym wszystkim, co Jezus czyni i czego naucza ... (Dz 1,1). ł ł
Sobór Watyka ski II wskazuje na oba aspekty zagadnienia, gdy twierdzi: Objawienie dokonuje ń
si przez czyny i s owa wewn trznie ze sob powi zane tak, e czyny dokonane przez Boga w historii ę ł ę ą ą ż
zbawienia ilustruj i umacniaj nauk oraz sprawy s owami wyra one; s owa za obwieszczaj czyny ą ą ę ł ż ł ś ą
i ods aniaj tajemnic w nich zawart (Dei Verbum nr 2). Na ko cu Sobór twierdzi, e Jezus Chrystus ł ą ę ą ń ż
(Wydarzenie i S owo Bo e) jest pe ni objawienia. ł ż ł ą
W tym w a nie zawiera si stwierdzenie, jak istotne jest uzdrowienie duchowe i fizyczne. ł ś ę
Istniej ludzie, którzy my l , e uzdrowienia s tylko czym wyj tkowym, twierdz c, e charyzmat ą ś ą ż ą ś ą ą ż
uzdrowienia nie jest istotny, bo istotna jest mi o , której wszystko winno by podporz d ł ść ć ą kowane.
Wydaje mi si , e rozró nienie istotny-nieistotny nie za ę ż ż chodzi w Nowym Testamencie. Zamiast
dokonywa takich podzia ów, powinni my stawia sobie pytania: Czy Bóg chce uzdrowi swoje ć ł ś ć ć
dzieci? . Je li za chodzi o twierdzenie, e mi o jest najwi kszym charyzmatem, to ca kowicie si ś ś ż ł ść ę ł ę
z nim zgadzam, ale któ mo e za ż ż przeczy , e uzdrowienie jest wspania ym sposobem objawienia si ć ż ł ę
mi o ci wobec tych, którzy cierpi ? Mi o nie jest czym mglistym, czym abstrakcyjnym, ale czym ł ś ą ł ść ś ś ś
równie konkretnym jak uzdrowiona osoba.
Dar uzdrowienia jest u swoich podstaw darem mi o ci. W Ewangeliach 40 razy pojawia si ł ś ę
czasownik uzdrawia , a do tego jeszcze dodatkowo 12 razy pojawia si inny czasownik, który mo na ć ę ż
t umaczy na dwa sposoby: b d jako zbawia b d jako uzdrawia . Wszystko to dlatego, ł ć ą ź ć ą ź ć
poniewa akt zbawienia zak ada w sobie równie akt uzdrowienia : ż ł ż
Ufaj córko, twoja wiara ci uzdrowi a! /zbawi a/. I w tej chwili kobieta ta zosta a uzdrowiona = ę ł ł ł
zbawiona (Mt 9,22).
A kiedy dotkn li si p aszcza Jezusa, zostali uzdrowieni (Mt 14,36). ę ę ł
Nie bój si , wierz tylko, a twoja córka zostanie uzdrowiona = zbawiona! ( k 8,50). ę Ł
I jeszcze inne fragmenty: Mt 14,36 Mk 3,4; 5,23-28; 6,56; 10,52; J 11,12 Dz 14,9.
Zbawienie przyniesione przez Jezusa Chrystusa obejmuje ca ego cz owieka. Jezus nie przyszed ł ł ł
po to, aby zbawi tylko i wy cznie dusze. On jest zainteresowany ca ym cz owiekiem: zarówno jego ć łą ł ł
cia em jak i dusz . ł ą
a) Jezus
By oby zaj ciem zbytecznym i niepotrzebnym przytaczanie biblij ł ę nych tekstów mówi cych ą
o uzdrawiaj cej pos udze Jezusa. Ca a Ewangelia jest niczym innym, jak tylko nieprzerwanym ą ł ł
ła cuchem czynów mi osierdzia Boga, który uzdrawia chorych. Chcia bym tutaj przyto ń ł ł ł czy kilka ć
tekstów, które maj szczególne znaczenie. Na pierwszym miejscu publiczne rozpocz cie dzia alno ci ą ę ł ś
Jezusa:
Duch Pa ski spoczywa na Mnie, ń
poniewa Mnie nama ci i pos a Mnie, ż ś ł ł ł
abym ubogim niós dobr nowin , ł ą ę
wi niom g osi wolno , a niewidomym przejrzenie; abym uci nionych odsy a wolnymi ęź ł ł ść ś ł ł
i obwo ywa rok aski u Pana ( k 4,18-19). ł ł ł Ł
Tak wi c widzimy, e misja Jezusa polega na uzdrawianiu zaró ę ż wno fizycznym jak
i duchowym i na uwalnianiu od wszelkiego rodzajów wi zów, które czyni cz owieka niewolnikiem, ę ą ł
w szczególny sposób na uwalnianiu z wi zów grzechu (Mt 4,23-29). Zreszt sam Jezus powiedzia , ę ą ł
że nie przyszed do zdrowych, ale do tych, co si le maj nie do sprawiedliwych, ale do ł ę ź ą
grzeszników. Jego misja nieustannie podkre la a konieczno ofiarowanego przeze zbawienia. Dlatego ś ł ść ń
te wystosowa On do nas zaproszenie w s owach pe nych mi osierdzia i sk aniaj cych do ufno ci: ż ł ł ł ł ł ą ś
Przyjd cie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obci eni jeste cie, a Ja was ź ąż ś
pokrzepię (Mt11, 28). Jego Imi po hebrajsku brzmi Jeszua , co si t umaczy Bóg zbawia . Jezus ę ę ł
jest pe nym zbawieniem cz owieka, jest zbawieniem wszystkich ludzi. ł ł
b) Ko ció ś ł
Jak Ojciec Mnie pos a , tak i Ja was posy am" (J 20,22). ł ł ł
Dwunastu aposto ów kontynuowa o dzie o zbawcze Jezusa w cza ł ł ł sie i przestrzeni. Byli oni
odpowiedzialni za to, aby nauka Jezusa rozprzestrzeni a si na kra ce ziemi, aby owoce odkupienia ł ę ń
dotar y do wszystkich ludzi wszystkich czasów. Zostali oni wys ani, aby jednocze nie g osi Dobr ł ł ś ł ć ą
Nowin i uzdrawia . Ich zadanie polega o nie tylko na przekazywaniu s owa, ale tak e na niesieniu ę ć ł ł ż
zbawienia Jezusa. Ko ció nie tylko g osi Dobr Nowin , która zbawia, ale tak e niesie owoce tego ś ł ł ł ą ę ż
zbawienia (Mt 10,5-8 i k 9,16). Misja ta nie ogranicza a si do dwunastu aposto ów, ale dotyczy a Ł ł ę ł ł
tak e siedemdziesi ciu dwóch uczniów: Uzdrawiajcie chorych, których znajdziecie i mówcie im: ż ę
przybli y o si Królestwo Bo e! ( k ż ł ę ż Ł 10,4). Na ko cu Ewangelii w. Marka dostrzegamy, e misja ta ń ś ż
rozci ga si nie tylko na dwunas ą ę tu, ani nawet nie na siedemdziesi ciu dwóch, ale na wszystkich, ę
którzy uwierz : Id cie na ca y wiat i g o cie Ewangeli ca emu stworzeniu. Kto uwierzy i przyjmie ą ź ł ś ł ś ę ł
chrzest b dzie zbawiony, a kto nie uwierzy b dzie pot piony. Tym za , którzy uwierz te znaki ę ę ę ś ą
towarzyszy b d : w imi moje z e duchy wyrzuca b d , innymi j zykami mówi b d , w e b d ć ę ą ę ł ć ę ą ę ć ę ą ęż ę ą
bra do r k i je liby co zatrutego wypili, nie b dzie im szkodzi . Na chorych r ce k a b d i ci ć ą ś ś ę ć ę ł ść ę ą
odzyskaj zdrowie . ą
Ostatnie zdanie w Ewangelii w. Marka nie jest jej zako czeniem, poniewa przed u a ono t ś ń ż ł ż ę
Ewangeli a do naszych czasów: Oni za poszli i g osili Ewangeli wsz dzie, a Pan wspó dzia a ę ż ś ł ę ę ł ł ł
z nimi i potwierdza nauk znakami, które jej towarzyszy y (Mk 16,20). ł ę ł
Jednym z charakterystycznych kryteriów, które odró nia praw ż dziwego aposto a od fa szywego, ł ł
jest obecno znaków i cudów (2 Kor 12,12; Rz 15,19). ść
c) znaki
Ciekawe, e w czwartej Ewangelii w. Jan nie mówi ani o cudach, ani o uzdrowieniach, ż ś
a jedynie o znakach . Znak zawsze prowadzi nas do odkrycia jego w a ciwego znaczenia. Podobnie ł ś
jak dym wskazuje nam obecno ognia, tak samo cud lub uzdrowienie oznacza, e Bóg jest obecny oraz ść ż
że dzia a i zbawia. S to widzialne znaki niewidzialnej dzia alno ci Boga. Uzdrowienia s jak wiat a, ł ą ł ś ą ś ł
które wskazuj nam, e: ą ż
1) Jezus yje dzi i e ma t sam moc, jak mia w Samarii i Galilei, gdy uzdrawia chorych; ż ś ż ę ą ą ł ł
2) Bóg kocha nas i pragnie ca kowitego zbawienia cz owieka: zbawie ł ł nia jego cia a i dyszy; ł
3) Jezus jest Mesjaszem. Kiedy uczniowie Jana Chrzciciela przyszli zapyta Jezusa, czy jest On ć
Mesjaszem Jezus nie odpowiedzia , tylko zacz uzdrawia chorych. ł ął ć
Cz sto nie przyjmuje si istnienia cudów i znaków, poniewa prowadz one nieuchronnie do ę ę ż ą
przyj cia Jezusa i Jego wymaga , dlatego, e zaakceptowanie cudu oznacza tak e odczytanie jego ę ń ż ż
znaczenia. Z tego te powodu niektórzy zaprzeczaj cudom. ż ą
Po zako czeniu jednych z rekolekcji wróci em do siebie i zacz em opowiada o znakach ń ł ął ć
i cudach, jakie zdzia a Pan. By tam pewien francuski ksi dz, który s ucha mnie uwa nie, cho ł ł ł ą ł ł ż ć
z niedowierzaniem. Opowiedzia em mu o tym, jak podczas Mszy wi tej o uzdrowienie Pan przywróci ł Ś ę ł
mow onie animatora grupy modlitewnej. Przysz a ona i z o y a wiadectwo wobec t umu, mówi c, ę ż ł ł ż ł ś ł ą
że od czterech i pó roku nie mog a powiedzie ani jednego s owa. Lecz ksi dz ów odpar na to: ł ł ć ł ą ł
Cud polega zgo a na czym innym, ni ci si wydaje... ł ś ż ę
Na czym? Powiedz!
Cudowne jest nie to, e ta kobieta mog a mówi , ale to, e mog a nie mówi przez cztery i pó roku... ż ł ć ż ł ć ł
Uzdrowienia nie s dowodem prawdziwo ci doktryny. Bóg sam zbawia. Jezus nie uzdrawia, ą ś
ż ść ż ż ż eby dowie , e jest Bogiem, ale dlatego, e jest nim faktycznie. Ka dy znak s u y objawieniu pewnej ł ż
prawdy taki jest cel cudu, którego dokonuje Bóg. Cuda s po to, aby w czasie rz dzonym przez ą ą
prawa skuteczno ci i pragmatyzmu, wykaza , e Bóg jest obecny i dzia a. One objawiaj moc Boga ś ć ż ł ą
w tym celu, aby my ca kowicie si zdali na Niego we wszystkich aspektach naszego ludzkiego ycia. ś ł ę ż
O tym, e cuda s znakiem wiadczy nast puj ce wiadectwo: Pewnego popo udnia z o y em ż ą ś ę ą ś ł ł ż ł
wizyt jednemu policjantowi kapi ę tanowi Munoz. Umiera on le c na swoim ó ku. Nic ju nie jad ł żą ł ż ż ł
od 50 dni. Pi jedynie alkohol co 3 godziny. Modlili my si za niego, a Pan go uzdrowi w cudowny ł ś ę ł
sposób od sk onno ci do alkoholu. Natychmiast porzuci picie i nawet nie musia jecha do szpitala na ł ś ł ł ć
detoksykacj . Przypomnia em sobie wtedy s owa z ksi gi M dro ci 16,12 ( Nie zio a ich uzdrowi y ani ę ł ł ę ą ś ł ł
nie ok ady, lecz s owo Twe, Panie, co wszystko uzdrawia ). Nazajutrz zamiast butelki wzi do r ki ł ł ął ę
Bibli i z p aczem mówi : ę ł ł
Jak dobry jest Pan!...
Niemniej jednak wydarzenie to przysporzy o mi nieco problemów, gdy nazajutrz przed ko cio em ł ż ś ł
zgromadzi y si d ugie kolejki, ywo o czym dyskutuj c. Kobiety, których m owie pili, ustawi y si w ł ę ł ż ś ą ęż ł ę
kolejk usi uj c zmusi swoich m ów, aby poddali si modlitwie za nich... By o to ciekawe ę ł ą ć ęż ę ł
widowisko: wi cej pijaków by o w ko ciele ni w barach i kantynach... ę ł ś ż
Pan zechcia uwolni tego policjanta z choroby w tym celu, aby obudzi wiar w Swoje IMI , ł ć ć ę Ę
ale nie zawsze dokonuje si to w taki w a nie sposób. Podobnie jak nie wszyscy policjanci byli takimi ę ł ś
pijakami jak kapitan Munoz, tak te nie wszyscy pijacy przyj li zbawienie w taki sam sposób. Lecz ż ę
najwa niejsze jest to, e przez ten wypadek wzros a wiara w moc Boga, który mo e zmieni nasze ycie ż ż ł ż ć ż
w sposób, w jaki Jezus sam wybierze.
d) cuda i uzdrowienia
Nie wszystkie uzdrowienia s cudami Pana. Istniej uzdrowienia, które nast puj wskutek ą ą ę ą
modlitwy, a jednak mimo to nie mo na ich traktowa jakby by y cudownymi uzdrowieniami. ż ć ł
Mówimy o cudach, gdy chodzi o uzdrowienie, którego nie mo na uzyska za pomoc adnej ż ć ą ż
z metod znanych medycynie, a mimo to Bóg takiego uzdrowienia dokonuje. W przypadku, gdy Bóg
przyspiesza proces uzdrowienia, które mo na by o osi gn przy pomocy operacji czy te za pomoc ż ł ą ąć ż ą
kuracji wypoczynku lub innych metod, mówimy wtedy po prostu uzdrowienie . W ten sposób nie
ka de uzdrowienie uzyskane wskutek modlitwy mo e otrzyma miano cudownego . ż ż ć
W Lourdes, w ród wielu uzdrowie , które mia y tam miejsce w czasie jednego tylko stulecia, ś ń ł
bardzo ma o okre lono jako cudow ł ś ne , co ilustruje nast puj ca statystyka: Od czasu Catherine ę ą
Latrapie uzdrowionej w marcu 1958 roku, a do Serge Perrin, uzdrowionego w 1978 roku, 64 ż
uzdrowienia zosta y potwierdzone przez Ko ció . Jednak tylko w samym roku 1972 zanotowano 5432 ł ś ł
zg oszone uzdro ł wienia .
Cudownym by o uzdrowienie Anity Sin de Sheffer w tym przypadku Pan uczyni to, do ł ł
czego nie by a zdobi medycyna. Od czasu wypadku drogowego, który mia miejsce dziesi lat ł ą ł ęć
wcze niej, uszkodzenie mózgu spowodowa o utrat smaku oraz powo ś ł ę nienia. Poniewa by a to osoba ż ł
nale ca do lepiej usytuowanej mate żą rialnie cz ci spo ecze stwa, je dzi a po ró nych klinikach Stanów ęś ł ń ź ł ż
Zjednoczonych w nadziei na odzyskanie zdrowia. Po wielu badaniach, terapiach stosowanych ró nymi ż
sposobami, lekarze orzekli, e opera ż cja tych tkanek, które s odpowiedzialne za smak i powonienie jest ą
niemo liwa z powodu ich zbyt ma ych rozmiarów. Powiedziano jej wyra nie, e tylko cud móg by jej ż ł ź ż ł
przywróci utracone zmys y . Straci a wi c nadziej na to, e kiedykolwiek b dzie mog a na nowo mie ć ł ł ę ę ż ę ł ć
smak, a tak e odczuwa zapach kwiatów. W czasie Mszy wi tej za chorych w Panamie, Pan udzieli ż ć Ś ę ł
nam kilku s ów poznania na temat tego, co dzieje si w zgromadzeniu. Jedno z nich mówi o: Jest tu ł ę ł
kobieta, która jest powa nie chora. Zostanie ona uzdrowiona w czasie dzisiejszej nocy i wkrótce z o y ż ł ż
świadectwo swego uzdrowienia . Nazajutrz Anita u wiadomi a sobie, e odzyska a powonienie. Gdy ś ł ż ł
obudzi a si , poczu a s odki zapach ró , które znajdowa y si blisko jej okna, a tak e zapach kawy, ł ę ł ł ż ł ę ż
który dochodzi z kuchni. Natychmiast wsta a i opowiedzia a o cudzie swojemu m owi. Kiedy jad a ł ł ł ęż ł
śniadanie, zda a sobie nagle spraw ze zami w oczach, e po raz pierwszy od czasu wypadku mog a ł ę ł ż ł
odczuwa smak. To, czego nie móg dokona aden lekarz na wiecie, tego dokona Pan Jezus, ć ł ć ż ś ł
mistrz tego, co niemo liwe. Kobieta ta, p acz c z rado ci, o wiadczy a wobec ca ego zgroma ż ł ą ś ś ł ł dzenia:
Mam dwójk dzieci, ale nigdy nie czu am ich zapachu. Wy, matki, wiecie co oznacza czu zapach ę ł ć
swoich dzieci. I oto rano, gdy zbli y am si do nich i zacz am je ca owa , poczu am s odk wo ... ż ł ę ęł ł ć ł ł ą ń
Inne bardzo pi kne wiadectwo uzdrowienia zosta o opisane przez uzdrowion osob w dniu 25 ę ś ł ą ę
sierpnia 1981 roku: Cierpia am na reumatoidalne zapalenie stawów. Nie nale y tego myli ze zwyk ym ł ż ć ł
reumatyzmem, chorob osób w podesz ym wieku, nie maj c powa nych i zagra aj cych yciu ą ł ą ą ż ż ą ż
nast pstw. Reumatoidal ę ne zapalenie stawów obejmuje tak e przypadki nieznane, których nikt nie ż
potrafi uleczy . Choroba ta atakuje stawy, powoduj c wielki ból. Osoba chora charakteryzuje si ć ą ę
twardniej cymi ko czynami, które to deformuj c si doprowadzaj do inwalidztwa. U mnie zacz o si ą ń ą ę ą ęł ę
to wszystko w pa dzierniku bólem stawów, ko ci, kolan i przegubów oraz ogólnym zm czeniem. ź ś ę
My la am, e to nic gro nego i posz am do lekarza, który kaza zrobi badania, wykrywaj c t straszn ś ł ż ź ł ł ć ą ę ą
chorob . W laboratorium poradzono mi, abym uda a si do USA, aby poszuka odpowiedniego leku. ę ł ę ć
W klinice, gdzie by am leczona, by am wstrz ł ł ąśni ta obserwuj c ró ne etapy choroby. Doktor Alonso ę ą ż
Portuondo, specjalista od tej choroby, powiedzia , e jest to nieuleczalne. Jedyne, co mo na by o robi , ł ż ż ł ć
to powstrzyma post p choroby solami z ota. Wp ywa o to na mnie bardzo negatywnie: mia am ć ę ł ł ł ł
wysypk na ca ym ciele, straci am w osy oraz paznokcie u nóg. Nast pi y tak e zmiany w bia ych ę ł ł ł ą ł ż ł
i czerwonych cia kach krwi. W a nie wtedy do Paragwaju przyjecha ojciec Emffien Tardif. S ucha am ł ł ś ł ł ł
go po raz pierwszy w ko ciele w. Alfonsa. W chwili dokonywania si uzdrowie czu am, e serce zaraz ś ś ę ń ł ż
mi wyskoczy z piersi bi o ono tak mocno, e s ysza am jego uderzenia. Za drugim razem mia o to ł ż ł ł ł
miejsce w ko ciele w miejscowo ci Colond Ovedo. Ponownie czu am dr enie na ca ym ciele w ś ś ł ż ł chwili
modlitwy o uzdrowienie. Ojciec Tardif powiedzia , e dwie osoby s w tej chwili uzdrawiane ł ż ą
z zapalenia stawów i kaza im ukl kn . Nie mia am odwagi tego uczyni , poniewa nie by am pewna, ł ę ąć ł ć ż ł
czy chodzi o mnie i nie wierzy am w takiego rodzaju uzdrowienia by mo e z powodu braku wiary ł ć ż
w ogóle. Posz am na trzeci Msze wi t . Bóle ust pi y i nie bra am leków. Moja matka twierdzi a, ł ą Ś ę ą ą ł ł ł
że sta o si to, poniewa siostra Margueritte Prince w dniu odjazdu ojca Tardif, a tak e po jego odlocie, ł ę ż ż
modli a si o moje uzdrowienie razem z ksi dzem Anchea Car. Modlitw zako czy a s owami: ł ę ę ę ń ł ł
Nie mów ju wi cej mam reumatoidalne zapalenie stawów , ale mia am zapalenie stawów . ż ę ł
Bóle ust pi y i nie bra am ju leków (wcze niej dosz am do 12 dawek dziennie i do cotygodniowego ą ł ł ż ś ł
zastrzyku z solami z ota). Zrobi am badania i okaza o si , e rzeczywi cie jestem zdrowa. Lekarz ł ł ł ę ż ś
Nicolas Brenen, cz owiek bardzo wierz cy, który opiekowa si mn , powiedzia : ł ą ł ę ą ł
Trzeba wzi pod uwag fakt, e oprócz nauki jest jeszcze Kto , Kto jest wy szy i dla Którego nie ąć ę ż ś ż
ma nic niemo liwego. ż
Lekarze powiedzieli, e je li kto zachorowa na zapalenie stawów, nigdy nie traci pi tna tej choroby, ż ś ś ł ę
która si nigdy nie cofa, podobnie jak u chorego, u którego po z amaniu ko czyna zawsze nosi lady ę ł ń ś
tego z amania. Tymczasem u mnie znikn y wszystkie objawy choroby wraz ze skutkami. Jedynym ł ęł
wyt umaczeniem tego faktu jest to, e Bóg uczyni cud... ( Marie Therese Gateaw de Baer). ł ż ł
Ci, którzy my l , e uzdrowienia s czym dodatkowym w pos udze Jezusa, myl si ś ą ż ą ś ł ą ę
zdecydowanie. Ci, którzy s przekonani, e dzi nie ma ju potrzeby uzdrowie , e najwa niejsze to ą ż ś ż ń ż ż
g osi Ewangeli , zapominaj o metodzie duszpasterskiej Jezusa. Snujemy plany i poszukujemy tysi ca ł ć ę ą ą
nowych form, aby przyci gn ludzi, którzy przy ą ąć chodz od czasu do czasu do ko cio a. Organizujemy ą ś ł
uroczyste festyny, koncerty, zbiórki itp., a rezultaty s mizerne. Tymczasem Jezus uzdrawia chorych ą ł
i dlatego przychodzi y t umy. Zdarza o si , e ludzi by o tak du o, e trzeba by o paralityka spu ci ł ł ł ę ż ł ż ż ł ś ć
przez dach domu Piotra, gdy nie by o innego sposobu, aby przebi si przez t um. Dzisiaj maj miejsce ż ł ć ę ł ą
podobne wydarzenia. Gdy Jezus uzdrawia chorych, przychodz t umy takie t umy, e cz sto nie ą ł ł ż ę
mo e po ż mie ci ich stadion i wtedy tak e g osimy im Królestwo Bo e. Nast ps ś ć ż ł ż ę twa tego faktu s o wiele ą
wi ksze ni proste uzdrowienia fizyczne. ę ż
Znaki mocy Bo ej nie s jedynie widowiskiem, pomagaj one skutecznie odnawia ycie wiary, ż ą ą ć ż
jak o tym wiadczy list arcybiskupa Tahiti do mojego prze o onego prowincja a, którego pierwsz ś ł ż ł ą
cz w ca o ci przytaczamy: ęść ł ś
Papete 30.XI. 1980
Czcigodny Ojcze!
B d c nieobecny w diecezji podczas pobytu ojca Tardif od 21 .X do 14.XI, stwierdzi em po moim ę ą ł
powrocie w dniu 26.XI zmiany, które nast pi y wskutek jego pobytu. Nie b d wraca do opisu, ą ł ę ę ł
którego dokona ojciec P. Hubert, mój wspó brat, ale chcia bym tylko za ł ł ł znaczy , e: ć ż
1) Liczba ucz szczaj cych w niedziel do ko cio a znacznie si zwi k ę ą ę ś ł ę ę szy a; ł
2) Zosta odnowiony klimat ekumenizmu; ł
3) Wsz dzie rodzi si , b d odradza na nowo ycie duchowe; ę ę ą ź ż
4) By y widoczne nawrócenia, a liczba spowiadaj cych si jest skrajnie wysoka; ł ą ę
5) Ksi a, zakonnicy, siostry zakonne... wysoko oceniaj przepowia ęż ą danie ojca Tardif;
6) Ma e stwa, do których ludzie zacz li si przygotowywa , pozwol uregulowa nielegalne łż ń ę ę ć ą ć
zwi zki i odnowi ycie rodzinne. ą ć ż
Nigdy dot d diecezja nie widzia a takiego porywu wiary mie ą ł li my przedtem dwa synody, ś
spotkania apostolskie, rekolekcje g oszo ł ne przez renomowanych ksi y... W ci gu ostatnich l5 lat ęż ą
prze ywali my wielkie manifestacje religijne ale adna w swoich skutkach nie daje si ż ś ż ę
porówna do tego, co teraz mia o miejsce... (Michel Coopenrath Arcybiskup Papete). ć ł
Jeden z tysi ca przyk adów pochodz cych z Tahiti, wystarczy: w czasie Mszy wi tej za chorych, ą ł ą Ś ę
pewien niewidomy zacz p aka i gdy zy mu obesch y, przejrza na oczy. Spotykaj c Jezusa, wiat o ął ł ć ł ł ł ą ś ł ść
świata, odkry wiat o w swoich oczach. Wywar o to wielkie wra e ł ś ł ść ł ż nie na Galibou s ynnym ł
piosenkarzu z regionu Pacyfiku, który otrzyma drug nagrod na Festiwalu Eurowizji. Zapisa si on ł ą ę ł ę
na nast pne rekolekcje, podczas których wyspowiada si i przyj Komu ę ł ę ął ni wi t . W czasie ostatniej ę Ś ę ą
Mszy wi tej z o y wiadectwo w na Ś ę ł ż ł ś st puj cych s owach: ę ą ł
By o tutaj wiele uzdrowie , ale najwi ksze z nich mnie przypad o w udziale, gdy Pan uzdrowi ł ń ę ł ż ł
mojego ducha. 16 lat temu oddali em si od ycia chrze cija skiego i sakramentów, ale podczas ł ę ż ś ń
rekolekcji Jezus odnalaz mnie i od tej chwili chc y i piewa dla Niego! ł ę ż ć ś ć
Powtórzy swoje wiadectwo w telewizji, a nast pnie na stadionie wobec 20 000 osób. Dzi ł ś ę ś
ewangelizuje piewaj c pie ni charyzmatycz ś ą ś ne, przyci gaj c w ten sposób m odzie . Jezus jest tak e ą ą ł ż ż
Panem artystów i piosenkarzy.
Uzdrowienia maj jasn wymow , z czego musimy zdawa sobie spraw . Arcybiskup ą ą ę ć ę
Brazzaville napisa list do wszystkich wspólnot swojej diecezji: ł
Brazzaville 4.X.1983
Jeste my bardzo radzi z przepowiadania o. Tardif, który podj centralny temat ewangelizacji ś ął
w Kongo: odnowienie wiary. Jego kazaniom towarzyszy y cz sto uzdrowienia duchowe, moralne ł ę
i fizyczne. Najwi kszym widowiskiem by o ogl danie uzdrowie w czasie modlitwy: chodz cych ę ł ą ń ą
paralityków, niemych, którzy zaczynali mówi . By o to o ywienie czasu pierwotnego Ko cio a. ć ł ż ś ł
Niech nikt jednak nie zapomina o wymowie tych znaków i cudów: s one wiadectwem dla ą ś
obudzenia wiary wierz cych: Szcz liwe wasze oczy, e widz i wasze uszy, e s ysz . Bo ą ęś ż ą ż ł ą
zaprawd , powiadam wam, wielu proroków i wielu sprawiedliwych pragn o ujrze to, na co ę ęł ć
patrzycie, a nie ujrzeli, us ysze to, co wy s yszycie, a nie us yszeli (Mt 13,16). ł ć ł ł
Ojciec Tardif g osi nam Ewangeli prawdy a nie k amstwa. Wi ł ł ę ł dzie te znaki i nie uwierzy ć ć
Jezus tak postaw nazywa grzechem przeciwko Duchowi wi temu , gdy nie mo na odrzuci ą ę Ś ę ż ż ć
prawdy, któr si widzi jest to ci kie przewinienie. ą ę ęż
Przepowiadanie z moc , które prze yli my, pozostawia g bokie skutki, o których pokolenia ą ż ś łę
mieszka ców Kongo mówi b d jeszcze d ugo, podobnie jak d ugo mówi si o s owach ń ć ę ą ł ł ę ł
Chrystusa. (Barthlemy Batantu Arcybiskup Brazzaville).
My l , e teksty biblijne, a nawet wi tych w yciu Ko cio a s tak liczne, e nie jest konieczne ś ę ż ś ę ż ś ł ą ż
usprawiedliwienie lub uzasadnienie uzdrowie . Pytanie, które powinno rodzi si w g bi serca brzmi: ń ć ę łę
Czy wierz , e Bóg mo e mnie uzdrowi ? Czy mam wiar w uzdrawiaj c moc Jezusa, który mo e ę ż ż ć ę ą ą ż
mnie u y do uzdrowienia innych ludzi? Niekiedy boimy si cudów Boga z tej prostej przyczyny, ż ć ę
że ich nie rozumiemy.
Biskup Sangmelima w Kamerunie zaprosi mnie na rekolekcje kap a skie. Zach ca te do ł ł ń ę ł ż
wzi cia udzia u w tych rekolekcjach swoich kap anów. Jeden z nich powiedzia : ę ł ł ł
Nie chc tam jecha , bo tam mówi si tylko i wy cznie o cudach... Biskup odpar : ę ć ę łą ł
Jed ! Nie obawiaj si tematem rekolekcji jest modlitwa. ź ę
W ko cu ksi dz ten zdecydowa si pojecha , bardziej ze wzgl du na biskupa, ni z wewn trznego ń ą ł ę ć ę ż ę
przekonania. Rekolekcje rozpocz y si . Na trzeci dzie ksi dz ów wsta i przemówi do wszystkich: ęł ę ń ą ł ł
Mia em zapalenie stawów, które wykr ci o mi palce do tego stopnia, e nie mog em zawi za ł ę ł ż ł ą ć
sznurówek u butów. W dodatku musz wyzna , e nie chcia em przyjecha na rekolekcje, w obawie, ę ć ż ł ć
że b dzie si tutaj mówi tylko o cudach. Tymczasem w czasie wczorajszej Mszy wi tej czu em ę ę ć Ś ę ł
wielkie ciep o w r kach. Chcia bym odda chwa Bogu, poniewa zosta em ca kowicie uzdrowiony. ł ę ł ć łę ż ł ł
Mog porusza swobodnie palcami... ę ć
W takiej sytuacji, miej c si , powiedzia em: ś ą ę ł
Nie chcia e s ucha opowiadania o cudach, a teraz sam nie przestajesz og asza cudów Pana! ł ś ł ć ł ć
Wszyscy zgromadzeni miali si i wielbili Pana, podczas gdy on porusza r kami, pokazuj c je ś ę ł ę ą
wszystkim zgromadzonym.
Nasza postawa powinna przypomina ca kowite oddanie si w r ce Pana. Ma On bowiem wobec ć ł ę ę
nas cudowny plan.
e) modlitwa za chorych
8 lutego 1984 roku odprawili my Eucharysti za zdrowie fizyczne chorych, którzy b d czytali ś ę ę ą
t ksi k . Niech zjednocz si w wierze i w tej modlitwie oddadz swe ycie Jezusowi: ę ąż ę ą ę ą ż
Panie Jezu!
Wierzymy, e yjesz, e zmartwychwsta e , e jeste rzeczywi cie obecny w Naj wi tszym ż ż ż ł ś ż ś ś ś ę
Sakramencie O tarza i w ka dym z nas. Wielbimy Ci ! Chwalimy Ci ! Dzi ki Ci sk adamy, ł ż ę ę ę ł
Panie, za to, e przyszed do nas jako Chleb ywy, który zst pi z Nieba. ż ś ł Ż ą ł
Ty jeste pe ni ycia! Ty jeste Zmartwychwstaniem i yciem! Ty jeste Panem, ś ł ą ż ś Ż ś
uzdrowieniem chorych!
Dzi chcemy Ci przedstawi wszystkich chorych, którzy czytaj t ksi k , poniewa dla ś ć ą ę ąż ę ż
Ciebie nie istnieje ani odleg o , ani czas, ani przestrze . Ty jeste wieczn obecno ci i znasz ł ść ń ś ą ś ą
tych wszystkich ludzi. Teraz prosimy Ci , Panie, zmi uj si nad nimi! Nawied ich poprzez ę ł ę ź
Ewangeli g oszon w tej ksi ce, aby wszyscy poznali, e Ty jeste ywy w Twoim Ko ciele ę ł ą ąż ż ś ż ś
i aby ich wiara i zaufanie do Ciebie zosta y odnowione. ł
Prosimy Ci , Jezu, miej lito nad tymi, którzy cierpi w ciele, nad tymi, którzy cierpi ę ść ą ą
w sercu, nad tymi, którzy cierpi w swoich duszach, poniewa oni si modl i czytaj ą ż ę ą ą
świadectwo tego, co czynisz przez Twego Ducha, Odnowiciela ca ej Ziemi. ł
Zmi uj si nad nimi, Panie! ł ę
Teraz prosimy Ci , Panie, b ogos aw wszystkich i spraw, aby odzyskali zdrowie. Aby ich wiara ę ł ł
wzros a i aby otwarli si na cuda Twej mi o ci. Aby oni tak e stali si wiadkami Twojej mocy i ł ę ł ś ż ę ś
Twojego mi osierdzia. ł
Prosimy Ci o to. Panie, przez moc Twoich wi tych Ran, przez Twój wi ty Krzy i Tw ę Ś ę Ś ę ż ą
Najdro sz Krew. ż ą
Uzdrów ich, Panie!
Uzdrów ich cia a! ł
Uzdrów ich serca!
Uzdrów ich dusze!
Daj im ycie w obfito ci! ż ś
Prosimy Ci o to za po rednictwem Naj wi tszej Maryi Bogarodzicy Dziewicy, Twej Matki, ę ś ś ę
Matki Bolesnej, tej, która by a obecna i sta a przy Twoim Krzy u. Tej, która pierwsza rozwa a a ł ł ż ż ł
Twoje wi te Rany i któr nam da e za Matk . Objawi e nam to, e wzi e na siebie Ś ę ą ł ś ę ł ś ż ął ś
wszystkie nasze choroby i e jeste my uzdrowieni Moc Twoich wi tych Ran. ż ś ą Ś ę
Dzi przedstawiamy Ci w wierze wszystkich chorych, którzy prosili nas o modlitw i prosimy ś ę
Ci , odbierz im chorob , a daj im zdrowie. ę ę
Prosimy Ci o to dla Chwa y Ojca w Niebie, aby uzdrowi wszystkich, którzy b d czytali t ę ł ś ł ę ą ę
ksi k . Spraw, aby wzro li w wierze i nadziei i aby otrzymali zdrowie dla Chwa y Twego ąż ę ś ł
Imienia! Aby Twoje Królestwo nadal rozwija o si coraz bardziej w ludzkich sercach poprzez ł ę
znaki i cuda Twojej Mi o ci. ł ś
Prosimy Ci o to, Jezu, poniewa Ty jeste Bogiem, który zbawia. ę ż ś
Ty jeste Dobrym Pasterzem, a my owcami z Twojej owczarni. ś
Jeste my tak pewni Twojej Mi o ci, e zanim poznamy rezultat naszej modlitwy w wierze, ś ł ś ż
mówimy do Ciebie: Dzi ki Ci, Jezu, za to wszystko, co uczynisz w ka dym z nich! Dzi ki Ci za ę ż ę
tych, których teraz uzdrawiasz! Za to, e ich nawiedzasz w Twoim Mi osierdziu. Dzi ki Ci za to ż ł ę
wszystko, co czynisz poprzez t ksi k ! ę ąż ę
Oddajemy Ci ich wszystkich w Twoje r ce i prosimy, aby ich zanurzy w Twoich wi tych ę ś ł Ś ę
Ranach. Obmyj ich Twoj Bosk Krwi , aby przez to pos anie Twojego Serca Dobrego Pasterza ą ą ą ł
przemówi o do serc tak wielu chorych, którzy b d czyta te strony. ł ę ą ć
Tobie, Panie, chwa a i uwielbienie! ł
B. Choroba serca i uzdrowienie wewn trzne ę
Jeste my wszyscy wiadomi wielkiego wp ywu naszej przesz o ci na nasz przysz o . ś ś ł ł ś ą ł ść
B dziemy ę mówić teraz o ró nych ż chorobliwych postawach naszej osobowo ci ś i o naszych relacjach do
innych ludzi, które mają swoje korzenie w bolesnym do wiadczeniu ś w naszej historii.
Ile spo ród nerwic jest spowodowanych zranieniami, które mia y miejsce w przesz o ci! ż ś ł ł ś
Negatywne skutki powstaj na poziomie psychi ą cznym (i fizjologicznym); niektóre choroby są
spowodowane zranieniem uczu . Spo ród skutków na p aszczy nie psychicznej nale y wymieni ć ś ł ź ż ć
kompleksy, które zawsze s spowodowane przez urazy wewn trzne. Konsekwencje te dotycz tak e ą ę ą ż
p aszczyzny duchowej (liczne s abo ci w naszym yciu wiary maj swoje ród o w naszej bolesnej ł ł ś ż ą ź ł
przesz o ci). Owe choroby naszych uczu Pan mo e uzdrowi poprzez modlitw o uzdrowienie ł ś ć ż ć ę
wewn trzne. ę
W klinice psychiatrycznej w Montrealu znajdowa si pewien pacjent, który stanowi do ł ę ł ść
dziwny przypadek. Utraci on wzrok bez adnej wiadomej przyczyny. Nerw oczny, renica i rogówka ł ż ź
by y w doskona ym stanie. Nie istnia aden obiektywny powód, dla którego mia by on utraci wzrok. ł ł ł ż ł ć
Dzi ki terapii hipnozy odkryto, e przyczyna tkwi a w dzieci stwie, kiedy ów pacjent sypia w jednym ę ż ł ń ł
pokoju z rodzicami. Pewnej nocy rodzice mieli bardzo intensywny stosunek seksualny i ma y ch opiec ł ł
zinterpretowa go jako napad ojca na matk . Spowodowa o to tak g bok nerwic , e ch opiec zamkn ł ę ł łę ą ę ż ł ął
oczy i sta si niewidomym. Odnajduj c korze problemu, zastosowa ł ę ą ń no odpowiedni terapi i pacjent ą ę
po kilku miesi cach odzyska wzrok. ą ł
W podobny sposób dzia a Pan w modlitwie o uzdrowienie wewn t ł ę rzne dochodz c do korzeni ą
naszych konfliktów, aby je uzdrowi . Korzy polega na tym, e On nie ka e sobie p aci i e dzia a ć ść ż ż ł ć ż ł
szybciej i skuteczniej ni psychologowie i psychiatrzy tego wiata: On leczy z amanych na duchu ż ś ł
i przewi zuje ich rany (Ps 147,3). ą
Nasz Bóg jest cudowny, jest zdolny wej w g bi naszych problemów po to, aby nas uzdrowi ść łę ę ć
i uwolni . Dawniej w liturgii odmawiano tak pi kn modlitw : Uwolnij nas Panie od naszego z a: ć ą ę ą ę ł
przesz ego, tera niejszego i przysz ego . Nasz Bóg jest zdolny do tego, poniewa On jest poza czasem. ł ź ł ż
Lepiej by oby powiedzie , e On jest w ka dym czasie, gdy jest wczoraj i dzi i ten sam na wieki. ł ć ż ż ż ś
Aby nast pi o uzdrowienie, trzeba, aby zosta a ujawniona przy ą ł ł czyna naszego zranienia. Chodzi
nie tylko o to, aby my sobie j u wiadomili, ale aby my j tak e wystawili na wiat o Bo ej Mi o ci, ś ą ś ś ą ż ś ł ż ł ś
prosz c z ca kowitym oddaniem, aby on uzdrowi nasze rany w Swoim niesko czonym mi osierdziu. ą ł ł ń ł
Po owa zwyci stwa w pos udze uzdrawiania polega na zdolno ci wys uchania drugiego ł ę ł ś ł
cz owieka z mi o ci i bez os dzania go. ł ł ś ą ą
Istniej choroby cia a, które leczy si przez k piele s oneczne. Chory wystawia si na promienie ą ł ę ą ł ę
s oneczne, które go przenikaj , zarazem uzdrawiaj c. W podobny sposób Jezus, S o ce ł ą ą ł ń
Sprawiedliwo ci, uzdrawia rany serca, je li wystawiamy siebie, a w szczególno ci nasze serce, na ś ś ś
dzia anie promieni Jego Mi osiernego Serca. Wtedy Jego ciep o przeniknie nas i uzdrowi: Dla was, ł ł ł
którzy boicie si Mojego wi tego Imienia, wzejdzie s o ce sprawiedliwo ci i uzdrowie ę Ś ę ł ń ś nie w jego
promieniach" (Ml 3,20).
Przechowywanie bolesnych wspomnie w naszej pami ci jest po ń ę wodem wielu zahamowań
i kompleksów w naszych relacjach z innymi lud mi, a nawet w naszych relacjach z Bogiem. Dlatego te ź ż
pos uga uzdrawiania wewn trznego zaczyna si najpierw na p aszczy nie naszej pami ci, poniewa to, ł ę ę ł ź ę ż
co przechowujemy w naszej pami ci ( wiadomie lub nie wiadomie), powoduje reakcje somatyczne, ę ś ś
organiczne oraz psychiczne. W atmosferze modlitwy i wiary ka emy danej osobie odszuka przyczyny ż ć
cierpienia (np.: odrzucenie przez rodzin , osamot ę nienie, gwa t, szok, wypadek itp.). Nast pnie ka de ł ę ż
z tych wydarze wystawiamy na wiat o Pana. On, który jest lekarzem wczoraj i dzi , a tak e na wieki, ń ś ł ś ż
leczy rany, które przechowywane s w pami ci wiadomie b d nie wiadomie podobnie jak ą ę ś ą ź ś
s o ce leczy rany cia a. Prosimy w Imi Jezusa, przez Moc Jego wi tych Ran (bo przez Jego Rany ł ń ł ę Ś ę
jeste my uzdrowieni: Iz 53,5), aby zosta y uzdrowione nasze dolegliwo ci: ś ł ś
Uwalniam ci w Imi Jezusa z obaw, l ków, kompleksów, nerwic spowodowanych przez wydarzenia . ę ę ę
a) Korzenie problemu
Nie nale y myli uzdrowienia ze znikni ciem symptomów choroby. Nie mo emy da si zmyli ż ć ę ż ć ę ć
przez objawy, gdy one to pojawiaj si , to znikaj , podczas gdy problem ci gnie jeszcze jest nie ż ą ę ą ą
rozwi zany. I zdarza si na przyk ad, e niektórzy ludzie ró nymi sposobami rzucaj palenie, ale za to ą ę ł ż ż ą
zaczynaj je ponad miar . Alkoholik mo e nawet przesta pi , ale je li nie jest uzdrowiony u ą ść ę ż ć ć ś podstaw,
popadnie w inny na óg. W takim przypadku problem nie jest rozwi zany, tylko przeniesiony. Taka ł ą
sytuacja przypomina nadmuchany balon: je li si go naci nie z jednej strony, powietrze przemie ci si ś ę ś ś ę
na drug stron , ale nadal pozostanie w obr bie balona. ą ę ę
Ogólnie rzecz bior c, u podstaw wszelkiej dolegliwo ci le y albo uraz braku mi o ci, albo ą ś ż ł ś
skrzywdzona mi o . To w a nie dlatego nie wystarczy jedynie odkry korze problemu czy te ł ść ł ś ć ń ż
konfliktu, ale tak e trzeba wype ni t pustk mi osiern mi o ci p yn c z Serca Jezusa. ż ł ć ę ę ł ą ł ś ą ł ą ą
Istota polega na tym, e powo ujemy si na zas ugi mierci Jezusa, aby móc radowa si ż ł ę ł ś ć ę
owocami Jego odkupienia, maj c pewno wiary, e 2000 lat temu On si obdarzy krzy em, aby nam ą ść ż ę ł ż
przynie pokój. ść
W uzdrowieniu wewn trznym nie chodzi o zlikwidowanie sym ę ptomów problemu (np. bólu),
ale o doj cie do jego sedna, do przyczyn. Symptomy s jedynie objawami, a nasze zadanie polega na ś ą
poszukaniu przyczyn. Uzdrowienie Jezusa dzia a w g bi. Dotyka centrum i ród a wszystkich ł łę ź ł
problemów. Ów korze grzechu mo e by odkryty dwoma sposobami: b d przez rozmow z dan ń ż ć ą ź ę ą
osob , gdy staramy si odkry , kiedy pojawi si dany problem, b d przez rozeznanie charyz ą ę ć ł ę ą ź matyczne.
Pewnego razu na modlitwie by a obecna pewna osoba, która mia a tak silne ataki astmy, e a ł ł ż ż
si dusi a. Rozmawiaj c z biskupem Alfonso Jaramillo i szukaj c odpowiedzi na pytanie jak i kiedy ę ł ą ą
dana dolegliwo si zrodzi a, zda a sobie spraw , e przed urodzeniem drugiego syna jedna z jej ść ę ł ł ę ż
s siadek twierdzi a, e nie jest to dziecko jej m a. Zrani o j to do tego stopnia, i zachorowa a na ą ł ż ęż ł ą ż ł
astm . Astma jednak w tym przypadku nie by a g ówn dolegliwo ci , ale sym ę ł ł ą ś ą ptomem zranionych
uczu . Znikn a ona w chwili u wiadomienia sobie problemu, po modlitwie o uzdrowienie. ć ęł ś
W niektórych przypadkach Pan obdarza specjalnym wiat em rozeznania charyzmatycznego, ś ł
które pozwala odkry korzenie pro ć blemu. Pan przychodzi z pomoc naszej niemocy, aby my odkryli ą ś
przyczyn choroby (gdy po ludzku rzecz bior c, nie jest to mo liwe albo wymaga oby zbyt wiele czasu, ę ą ż ł
lub u ycia zbyt wielu metod psychologicznych), konsekwencj czego jest to, e chory w ogóle mo e ż ą ż ż
by uzdrowiony. Rozeznanie to nie jest owocem swoistej techniki psychologicznej, lecz specjaln ask , ć ą ł ą
udzielan w poszczególnych przypadkach. ą
Pewna dziewczynka, w wieku 13 lat, obudzi a si o pó nocy w niedziel z wielkim ł ę ł ę
przera eniem. Nast pnie zerwa a si z ó ka i zacz a krzycze , poniewa jaki m czyzna wszed do ż ę ł ę ł ż ęł ć ż ś ęż ł
jej pokoju. Nazajutrz rano by a niewidoma. Poniewa rodzina by a uboga, próbo ł ż ł wano najpierw leczyć
j domowymi sposobami. Gdy to nie poskut ą kowa o, zaprowadzono j do ko cio a. Poniewa nie znam ł ą ś ł ż
si na medycynie, zacz em od modlitwy. Nie by o jednak widocznych skut ę ął ł ków. Modli em si wi c ł ę ę
w j zykach i otrzyma em wyra ne zrozumienie, e dziecko nie jest niewidome, tylko zranione ę ł ź ż
wewn trznie przez wra enie, jakie wywar na niej m czyzna, który wtargn do pokoju tej ę ż ł ęż ął
dziewczynki, a którego ona widzia a. Prosili my Pana, aby uzdrowi j z jej urazów psychicznych ł ś ł ą
i w ci gu dziesi ciu minut ca kowicie odzyska a ona wzrok. Jej uraz psychiczny by korzeniem choroby ą ę ł ł ł
fizycznej.
Modlitwa winna by skoncentrowana na zerwaniu wi zów z prze ć ę sz o ci , która oddzia ywuje na ł ś ą ł
tera niejszo . Nast pnie modlimy si , aby Pan nape ni mi o ci , pokojem, zrozumieniem tej chwili, ź ść ę ę ł ł ł ś ą
która by a przyczyn cierpienia. ł ą
Na pewnych rekolekcjach w Caracas, w Wenezueli, jedna z sióstr zakonnych opowiada a nam, ł
ż ą e satysfakcja, któr daje jej powo anie i dzia alno apostolska jest ci gle przyt umiona smutkiem, ł ł ść ą ł
który pojawia si bez powodu. Modlili my si o jej uzdrowienie wewn trzne i podczas modlitwy ę ś ę ę
w j zykach jedna z osób mia a wizj dziewczynki w wieku oko o pi ciu lat, która p aka a zagubiona ę ł ę ł ę ł ł
w lesie po ród wierków pokrytych niegiem. Zapytano wiec zakonnic , nad któr si modlono, czy ten ś ś ś ę ą ę
obraz jej co mówi, ona za odpowiedzia a ze zami w oczach: ś ś ł ł
Gdy by am ma a, pewnego zimowego dnia wysz am z domu i zgubi am w lesie drog powrotn . Moi ł ł ł ł ę ą
rodzice nie wiedzieli, gdzie mnie szuka . Pozostawa am d ugie godziny sama i zagubiona. Bardzo ć ł ł
cierpia am my l c, e ju nigdy nie zobacz moich rodziców. ł ś ą ż ż ę
Modlili my si , aby Jezus, który jest Dobrym Pasterzem, uleczy t ran wewn trzn , gdy to On ś ę ł ę ę ę ą ż
doprowadzi j z powrotem do domu. On nigdy jej nie opu ci , nie pozwoli jej oddali si od siebie. ł ą ś ł ł ć ę
Zosta a ona uzdrowiona i odzyska a rado w swojej pracy i powo aniu. ł ł ść ł
Dla Boga wszystko jest tera niejszo ci uzdrawia nas ze wszystkich ran, je li nawet s one ź ś ą ś ą
ukryte pod pow ok czasu. Uzdrowienie wspomnie bazuje na fakcie, e Jezus jest wczoraj i dzi , ten ł ą ń ż ś
sam tak e na wieki (Hbr 13,
i e zas ugi Jego odkupie czej mierci oraz zmartwychwstania s ż ż ł ń ś ą
zawsze obecne i skuteczne.
W pos udze uzdrawiania korzystamy z owoców mierci Chrystusa, aby tym samym skorzysta ł ś ć
z owoców odkupienia danych dla tej chwili, która podlega uzdrowieniu. Punktem wyj cia jest pewno , ś ść
że Jezus 2000 lat temu obarczy si naszymi chorobami i s abo ciami (Iz 53,5). Dzi ki wierze ł ę ł ś ę
osi gamy zwyci stwo w Chrystusie. ą ę
Dzi ki uzdrowieniu wewn trznemu rodzi si nadzieja dla tych, którzy ju si pogodzili z tym, ę ę ę ż ę
że b d y z nerwicami i kompleksami. Otwiera si brama uzdrowienia dla tego wszystkiego, czego ę ą ż ć ę
nie mo na by o zmieni za pomoc ludzkich wysi ków, dla tego wszystkiego, co rozbija o wewn trznie ż ł ć ą ł ł ę
i czyni o niewolnikiem przesz o ci. ł ł ś
Jezus przyszed po to, aby przynie ycie i to ycie w obfito ci (J 10,10).On chce, aby my byli ł ść ż ż ś ś
wolni od wszelkich wi zów, które nas oplataj i wi ze smutn przesz o ci lub negatywnymi ę ą ążą ą ł ś ą
prze yciami. ż
S ludzie, którzy przyst puj do Sakramentu Pojednania, aby ci gle wyznawa te same winy ą ę ą ą ć
i grzechy. W ten sposób odnosi si wra enie, e sakrament ten przynosi nam tylko przebaczenie Bo e, ę ż ż ż
a nie przynosi si do zwyci stwa w walce z grzechem. ł ę
Uzdrowienie wewn trzne jest po to, aby nas uwolni od tych wszystkich zale no ci, które nas ę ć ż ś
czyni niewolnikami i nie pozwalaj nam wznie si na wysoko zjednoczenia z Bogiem w wi to ci. ą ą ść ę ść ś ę ś
Czy mia oby to oznacza , e uzdrowienie wewn trzne jest bardziej skutecz ł ć ż ę ne ni Sakrament ż
Pojednania? Nic podobnego, poniewa w Sakramen ż cie Pojednania uzdrowienie mo e by wyj tkowo ż ć ą
g bokie! Gdyby ksi a byli wiadomi mocy uzdrowienia, jak niesie ten sakrament, nie przestawaliby łę ęż ś ą
go stosowa . Kap an, który ogranicza Sakrament Pojed ć ł nania do rozgrzeszenia i nie modli się
o uzdrowienie wewn trzne, ogranicza tragicznie moc tego sakramentu. ę
Modlitwa o uzdrowienie wspomnień
Wszyscy jeste my chorzy poprzez urazy z naszej przesz o ci i dlate ś ł ś go teraz przedstawiamy
modlitw o uzdrowienie wewn trzne, aby Pan uleczy serca tych wszystkich, którzy odczuwaj tak ę ę ł ą ą
potrzeb : ę
Ojcze wszelkiego dobra, Ojcze mi o ci, ł ś
b ogos awi Ci , uwielbiam Ci i dzi ki Ci sk adam za to, e z mi o ci da e nam Jezusa. ł ł ę ę ę ę ł ż ł ś ł ś
Dzi ki Ci za to, e poprzez wiat o Ducha wi tego pojmujemy, e to On jest wiat em, ę ż ś ł Ś ę ż Ś ł
Prawd , Dobrym Pasterzem, który przyszed po to, aby my mieli ycie w obfito ci. ą ł ś ż ś
Chc Ci, Ojcze, dzisiaj przedstawi tego Twojego syna (t Twoj córk ), Ty znasz go (j ) po ę ć ę ą ę ą
imieniu. Oddaj go (j ) Tobie, aby spojrza na niego (na ni ) Ojcowskim okiem, aby spojrza na ę ą ś ł ą ś ł
ca e jego (jej) ycie. Ty znasz jego (jej) serce i wszystkie rany tego serca. Ty wiesz o wszystkim, ł ż
co on (ona) chcia (a) uczyni , a nie uczyni (a). Ty wiesz, co z ego on(a) dokona (a) i co z ego ł ć ł ł ł ł
mu(jej) uczyniono. Ty znasz jego (jej) ograniczenia, b dy, pomy ki i grzechy. Ty znasz łę ł
zachowania i kompleksy jego(jej) ycia. ż
Dzi prosimy Ci , Ojcze, przez mi o Twojego Syna Jezusa Chrystusa, aby rozla Twojego ś ę ł ść ś ł
Ducha wi tego na tego brata (t siostr ), aby ciep o Twojej mi o ci, które uzdrawia, przenikn o Ś ę ę ę ł ł ś ęł
do wszystkich tajników jego (jej) serca.
Ty, który leczysz z amane serca i opatrujesz ich rany, Ojcze, uzdrów tego brata (t siostr ). ł ę ę
Wejd do jego (jej) serca, Panie, podobnie jak wszed e do domu, gdzie przebywali zal knieni ź ł ś ę
uczniowie. Ty przecie ukaza e si po ród nich mówi c: Pokój wam! ż ł ś ę ś ą
Wejd do tego serca i obdarz je pokojem. Nape nij je mi o ci . ź ł ł ś ą
Wiemy, e mi o usuwa l k. Wejd w to ycie i uzdrów to serce. ż ł ść ę ź ż
Wiemy, Panie, e czynisz to, ilekro Ci o to prosimy. Prosimy Ci wi c o to razem z Maryj , ż ć ę ę ę ą
nasz Matk , która by a obecna na weselu w Kanie Galilejskiej, kiedy zabrak o wina, a Ty ą ą ł ł
odpowiedzia e na Jej pro b przemieniaj c wod w wino. Przemie to serce, uczy je ł ś ś ę ą ę ń ń
wielkodusznym, agodnym, pe nym dobroci, daj mu (jej) nowe serce. Spraw, Panie, aby w tym ł ł
bracie (tej siostrze) wytrysn y owoce Twojej obecno ci. Obdarz go (j ) owocami Twojego ęł ś ą
Ducha, a wi c: mi o ci , rado ci i pokojem. Spraw, niech zst pi na niego (ni ) Duch ę ł ś ą ś ą ą ą
b ogos awie stw, aby móg (mog a) kosztowa i szuka Boga w ka dym dniu, yj c bez ł ł ń ł ł ć ć ż ż ą
kompleksów i zahamowa wzgl dem swojej ony (swego m a, rodziny, braci itp.). ń ę ż ęż
Dzi kuj Ci, Panie, za to, co czynisz dzisiaj w jego (jej) yciu. ę ę ż
Dzi ki Ci sk adamy z ca ego serca, poniewa to Ty nas uzdrawiasz. Ty nas uwalniasz, Ty ę ł ł ż
rozrywasz nasze a cuchy i przywracasz nam wolno . ł ń ść
Dzi ki Ci, Panie, za to, e jeste my wi tyniami Twego Ducha i e te wi tynie nie mog zosta ę ż ś ś ą ż ś ą ą ć
zniszczone, poniewa s one Domem Bo ym. ż ą ż
Dzi ki Ci sk adamy, Panie, za wiar , za mi o , któr w o y e w nasze serca. ę ł ę ł ść ą ł ż ł ś
Jak wielki jeste , Panie! ś
B d b ogos awiony i uwielbiony! ą ź ł ł
b) modlitwa
Wydaje mi si , e najbardziej ze wszystkiego w pos udze modlitwy o uzdrowienie wewn trzne ę ż ł ę
pomaga uprzednie przej cie samemu oso ś bi cie przez tak modlitw . Na pocz tku powinni my prosi ś ą ę ą ś ć
o współczucie dla osoby, nad któr mamy si modli . Jest to bowiem charakterystyczna cecha ą ę ć
mi osierdzia Serca Jezusa. Poniewa Jezus wspó czu ludziom, wiec uzdrawia ich i karmi , gdy byli ł ż ł ł ł ł
g odni. Bez wspó czucia (które oznacza cierpienie razem z dan osob ), nasza modlitwa b dzie tylko ł ł ą ą ę
s owami, które nie wyp ywaj z serca. ł ł ą
Modlitwa o uzdrowienie wewn trzne nie ma jednego, z góry okre lonego schematu, który ę ś
móg by by stosowany za ka dym razem. Trzeba raczej by pos usznym Jezusowi, który sam poucza ł ć ż ć ł
i uzdrawia przez natchnienia Ducha wi tego. Nie znamy wi c adnej szczególnej metody, bo Jezus Ś ę ę ż
takiej metody nie u ywa . Chcieliby my przedstawi jedynie nasze do wiadczenia: opisuj c w jaki ż ł ś ć ś ą
sposób Bóg uczy nas modlitwy za chorych. Oto wi c kilka ró nych dróg, które mog okaza si ł ę ż ą ć ę
pomocne przy za o eniu, e Bóg równie dobrze mo e wskaza inne drogi. ł ż ż ż ć
1) w Imi Jezusa ę
Jezus Chrystus jest jedynym po rednikiem mi dzy Bogiem i lud mi i dlatego nie ma ś ę ź
ż ć adnego innego imienia, w którym ludzie mogliby otrzyma zbawienie (l Tm 2,5 ; Dz 4,12).
Tylko Jezus uzdrawia, uwalnia i zbawia. Wszystko, o co prosimy w Jego Imię
otrzymujemy od Ojca (J 16,23). Modlitwa w Imi Jezusa nie ogranicza si tylko do wezwania ę ę
tego Imienia, ale jest przede wszystkim wezwaniem do zaufania Jezusowi, do s uchania Go, gdy ł
On modli si w nas, a my w Nim. Niektórzy podczas modlitwy o uzdrowie ę nie, a tak eż
o uwolnienie, piewaj i powtarzaj wielokrotnie wi te Imi Jezus. Prawd jest, e Imi to ś ą ą Ś ę ę ą ż ę
zawiera wi to i moc, poniewa oznacza ono Bóg zbawia , a przecie dobrze wiemy, ś ę ść ż ż
że S owo Boga zawsze dokonuje tego, o czym mówi. ł
To w a nie w Imi Jezusa chorzy otrzymuj uzdrowienie (Mt 7,22; Dz 4,30). ł ś ę ą
2) przez Krew Baranka
B agamy o to, aby moc drogocennej Krwi Jezusa, Baranka Bo ego, który g adzi grzechy ł ż ł
świata, uwolni a nas od mocy ciemno ci. Wzywa ł ś my wi t Krew Jezusa, poniewa niekiedy Ś ę ą ż
zranienie uczu , obsesje, mania prze ladowcza, czy te nawet choroba psychiczna zawieraj ć ś ż ą
w sobie element grzechu. Dlatego te modlimy si : Przez drogocenn Krew Jezusa Chrystusa ż ę ą
uwalniam ci od wszel ę kich wi zów i od wszelkiego z a, które przeszkadza ci y pe ni ycia ę ł ż ć ł ą ż
Chrystusa.
List do Efezjan (1,7) potwierdza, e zostali my odkupieni Krwi Chrystusa. ż ś ą
Oto wiadectwo o tym, co przydarzy o si nam w Gwatemali, jak mówi o tym ś ł ę
nast puj cy list, który do nas przyszed : ę ą ł
W czasie zgromadzenia, podczas modlitwy za chorych, siedzia am bardzo nisko, tak, e nie ł ż
mog am was widzie , a tylko s ysze . W miar jak mówili cie wchodzi am w ten cudowny wiat ł ć ł ć ę ś ł ś
Boga, o którym opowiadali cie, nawet nie zdaj c sobie z tego sprawy. Nagle zacz am ś ą ęł
dostrzega , e zaczyna si dzia co dziwnego. Czu am si , jakby porusza mn wiatr, zacz ć ż ę ć ś ł ę ł ą ął
sp ywa ze mnie pot i odczu am gwa town potrzeb g o nego wielbienia Boga. zy p yn y mi ł ć ł ł ą ę ł ś Ł ł ęł
obficie. Potem nast pi a modlitwa za chorych. Kazali cie nam rozwa a Krzy Pana. ą ł ś ż ć ż
Wyobrazi am go sobie bardzo wyra nie. Wtedy poczu am si , jak bym by a zanurzona w tej ł ź ł ę ł
drogocennej Krwi Chrystusa. W tym momencie zacz am p aka z alu, z powodu moich ęł ł ć ż
grzechów. Wtedy Pan powiedzia mi: «Kocham Ci ! W ka dej chwili, gdy odczuwasz brak ł ę ż
zrozumienia, pociesz ci , poniewa ci kocham» w tej chwili, kiedy to pisz , tak e p acz . ę ę ż ę ę ż ł ę
Odczu am wtedy ucisk w o dku i w trobie. Pan uzdrawia mój p cherz moczowy oraz cewk , ł ż łą ą ł ę ę
które by y uszkodzo ł ne wskutek porodu. Ca noc sp dzi am na uwielbieniu Pana nie mog c łą ę ł ą
zasn . By o to rok temu i od tego czasu nie odczuwam adnego bólu. Lecz najcudowniejsze ąć ł ż
jest to, e gdy poczu am si zanurzona we Krwi Chrystusa, dokona y si cudowne rzeczy ż ł ę ł ę
w moim yciu duchowym" (Yirginia Dies de Enriquez). ż
3) przez Rany Jezusa
Przez Rany Jezusa zostali my uzdrowieni z naszych ran. On przyj na siebie nasz kar ś ął ą ę
i uzdrowi nas przez swoje biczowanie. S uga Jahwe obarczy si wszystkimi naszymi ł ł ł ę
chorobami i ranami po to, aby my uwolnieni od l ku mogli s u y Mu w wi to ci ś ę ł ż ć ś ę ś
i sprawiedliwo ci po wszystkie dni naszego ycia. ś ż
Dlatego te mamy w zwyczaju modli si w nast puj cy sposób: Przez Pi wi tych ż ć ę ę ą ęć Ś ę
Ran Jezusa Chrystusa uwalniam ci i przy ę wracam ci wolno dziecka Bo ego, odkupionego ść ż
krwi Jezusa. Panie, uzdrów jego rany i urazy przez Twoje wi te Rany. Uzdrów korze ą Ś ę ń
problemu, który jest powodem smutku, nienawi ci, l ku itp. ś ę
4) modlitwa w j zykach ę
B d si powtarza , ale chcia bym przypomnie tylko, e gdy modlimy si w j zykach, ę ę ę ł ł ć ż ę ę
nasz duch jest ca kowicie dyspozycyjny wobec Pana, który mo e nas u y na swoich drogach ł ż ż ć
zbawienia i uzdrowienia. Modlitwa w j zykach jest cudownym narz dziem zdolnym przenik ę ę nąć
tam, gdzie cz owiek i nauka dotrze nie mog . ł ć ą
Podczas pewnych rekolekcji kap a skich w Lyonie, we Francji, by o obecnych kilku ł ń ł
kap anów otwartych na dar j zyków, ale byli te i tacy, którzy przeciwstawiali si temu darowi, ł ę ż ę
a nawet bardzo z niego kpili. Najwi cej kpi z niego misjonarz, który uczy j zyka arabskiego ę ł ł ę
w Afryce. Na drugi dzie ksi dz ten wsta wobec wszystkich i napisa na tablicy jakie dziwne ń ą ł ł ś
znaki. Nast pnie bardzo wzruszony wyja ni nam: ę ś ł
Podczas wczorajszej modlitwy w j zykach, ojciec powiedzia w j zy ę ł ę ku arabskim Bóg
wy wiadcza mi osierdzie . ś ł
Faktycznie Bóg wy wiadcza nam mi osierdzie podczas ka dej modlitwy w j zykach, gdy nie ś ł ż ę ż
wiemy jak si modli , podczas gdy Duch przychodzi z pomoc naszej s abo ci, przyczyniaj c ę ć ą ł ś ą
si za nami w b aganiach, których nie mo na wyrazi s owami (Rz 8,26). ę ł ż ć ł
5) wstawiennictwo Maryi
Tutaj tak e b dziemy si powtarza , ale trzeba stwierdzi , e Maryja ma swoje miejsce ż ę ę ć ć ż
w czasie modlitwy o uzdrowienie wewn trzne. Miejsce to jest jednym z podstawowych ę
elementów tej modlitwy. Maryja jest osob , która posiada najsilniejszy charyzmat uzdrawiania, ą
poniewa Ona nosi a Jezusa, który jest naszym zbawieniem, ale tak e sta a u stóp krzy a, gdzie ż ł ż ł ż
Baranek Bo y by przebity za nasze grzechy. Wstawiennictwo Maryi jest potwierdzone ż ł
we wszystkich sanktuariach Maryjnych.
C. Choroba ducha i pojednanie
Nasz duch mo e tak e zachorowa , a to jest jeszcze gro niejsze ni rak czy te nerwica. ż ż ć ź ż ż
Pewnego dnia Jezus przyby do sadzawki Bethesda, co oznacza dom mi osierdzia . Ujrza tam ł ł ł
cz owieka le cego na ó ku i rozkaza mu: ł żą ł ż ł
Wsta ! We twoje o e i id ! ń ź ł ż ź
Cz owiek ten by chromy od 38 lat. Znalaz on ask u Boga, wsta i zacz i . Pó niej Mistrz go ł ł ł ł ę ł ął ść ź
odszuka i powiedzia mu: ł ł
Oto zosta e uzdrowiony. Id i nie grzesz ju wi cej, aby co gorszego ci si nie przytrafi o. ł ś ź ż ę ś ę ł
Jezus nie twierdzi , e to grzech sprawi , i by on sparali owany przez 38 lat, ale e grzech by by ł ż ł ż ł ż ż ł
czym gorszym ni 38 lat parali u. W dodatku dzia anie grzechu nie ogranicza si do sprowadzania ś ż ż ł ę
choroby, grzech powoduje mier , która jest jego nieuchronn konsek ś ć ą wencj . wi ty Pawe twierdzi, ą Ś ę ł
że zap at za grzech jest mier (Rz 6,23). Grzech sprowadza mier , poniewa pozbawia on ycia ł ą ś ć ś ć ż ż
Bo ego albo inaczej mówi c Boga, który jest yciem. ż ą Ż
Opu cili Mnie, ród o ywej wody, eby wykopa sobie cysterny, cysterny pop kane, które nie ś ź ł ż ż ć ę
utrzymuj wody (Jr 2,13). W swojej podstawie grzech jest brakiem wiary w Boga, spowodo ą wanym
nadmiernym zaufaniem do siebie samego. Bardziej wierzymy sobie (naszym bogactwom, inteligencji,
ubezpieczeniom itp.) ni Bogu. ż
Zakazanym owocem w raju by o takie usposobienie cz owieka, e pok ada on ufno w swoje ł ł ż ł ł ść
w asne metody i rodki dla osi gni cia celu, którego nawet sam sobie nie wyznaczy , ale celu ł ś ą ę ł
proponowanego przez Boga. Grzech bardziej rani cz owieka ni Boga ( kto Mnie nie znajdzie, dusz ł ż ę
sw rani, mier kocha ka dy, kto Mnie si wyrzeka , Prz 8,36): Czy Mnie obra aj , czy raczej siebie ą ś ć ż ę ż ą
samych, na w asn ha b ? (Jr 7,19). Bóg kocha nas tak bardzo, e widz c jak krzywd wyrz dza nam ł ą ń ę ż ą ą ę ą
grzech, zabrania nam go pope nia , nie chc c, aby my stali si jego niewolnikami. ł ć ą ś ę
Pe ne uzdrowienie polega na uwolnieniu nas spod prawa grzechu, które ka e nam czyni z o, ł ż ć ł
którego nie chcemy i przeszkadza czyni dobro, którego pragniemy. Bóg nie tylko przeba ć cza nam
grzechy, ale tak e umacnia nas, aby my ich nie pope nili. Miedzy innymi przemienia nasze serca, ż ś ł
aby my chcieli i czynili to, co nam nakazuje. Przykazania te nie s czym zewn trznym, lecz s ś ą ś ę ą
wewn trznym nakazem, który wyp ywa jako wymaganie ca ego nasze ę ł ł go jestestwa, które zosta oł
przemienione przez Ducha wi tego. Nikt nie jest w wi kszym stopniu cz owiekiem ni ten, kto zosta Ś ę ę ł ż ł
uwolniony z niewoli grzechu.
Bóg jest Bogiem przebaczenia (Ne 9,17), który odpuszcza grzechy zawsze oraz na zawsze.
Ze Swojej strony ju nam odpu ci wszystkie nasze grzechy. Drogocenna Krew Chrystusa ż ś ł
Ukrzy owanego jest lekarstwem, które leczy nas ze wszystkich naszych grzechów: Który Bóg ż ż
podobny Tobie, co oddalasz nieprawo , odpuszczasz wyst pek? (Mi 7,18). ść ę
Bóg nie zachowuje Swego gniewu na zawsze, gdy jest Bogiem rado ci i mi o ci. Oddala od nas ż ś ł ś
grzechy a do g biny morskiej. Z naszej strony potrzeba, aby my przyj li t uzdrawiaj c ask ż łę ś ę ę ą ą ł ę
poprzez wiar i pojednanie. Dzi ki wierze otrzymujemy zas ugi Chrys ę ę ł tusa wys u one na krzy u. ł ż ż
Poprzez nawrócenie wprowadzamy w rzeczywisto naszego ycia owoce Jego odkupienia. Wystarczy ść ż
tylko wyzna wobec Jego wielkiego mi osierdzia, e jeste my grzeszni i nasze grzechy s odpuszczone: ć ł ż ś ą
Je li my wyznajemy nasze grzechy, Bóg jako wierny i sprawiedliwy odpu ci je nam i oczy ci nas ś ś ł ś
z wielkiej nieprawo ci (l J 1,9). ś
W tej dziedzinie Sakrament Pojednania odgrywa wa n rol , gdy jest to sakrament spotkania ż ą ę ż
rado ci, sakrament powrotu syna marnotrawnego do domu mi osiernego Ojca, który nak ada nowe buty ś ł ł
(symbol godno ci), nowe szaty (symbol nowego ycia) i zabija ciel , organizuj c wi to, gdy syn, ś ż ę ą ś ę ż
który by umar y, o y ( k 15,11-24). ł ł ż ł Ł
Jezus wys a aposto ów, aby wskrzesili umar ych (Mt 10,
, a nie ma nikogo, kto by by bardziej ł ł ł ł ł
umar y ni ten, kto utraci ycie Bo e przez grzech. ł ż ł Ż ż
Mimo to, wielu jeszcze nie pojmuje tego pi knego sakramentu i odczuwa obaw wyszukuj c ę ę ą
tysi c powodów, aby si tylko nie spowiada . ą ę ć
Spotka em raz pewnego ksi dza, który pracowa w ma ym mias ł ę ł ł teczku, w okolicach bieguna
pó nocnego. Aby uda si do najbli szej miejscowo ci, musia korzysta z awionetki, gdy nie by o tam ł ć ę ż ś ł ć ż ł
drogi. Dlatego te nie opuszcza swego miejsca zamieszkania, aby spotka innego kap ana. Mówi on ż ł ć ł ł
w ten sposób:
Ja nie spowiadam si ju , bo podró samolotem kosztowa aby mnie zbyt drogo, aby wyspowiada ę ż ż ł ć
si z grzechów powszednich... Gdybym za pope ni grzech miertelny, ba bym si wsi do tej starej ę ś ł ł ś ł ę ąść
maszyny, aby wzbi si w powietrze... ć ę
Pewnego dnia wraca em do swojej miejscowo ci i nie zdaj c sobie z tego sprawy, ł ś ą
przekroczy em dozwolon pr dko . Zatrzyma mnie policjant, jad cy na motocyklu. Stan em, podczas ł ą ę ść ł ą ął
gdy policjant zbli y si do mnie z pistoletem w r ku. Z w ciek o ci , poniewa goni mnie od 10 ż ł ę ę ś ł ś ą ż ł
minut, zapyta , przegl daj c moje dokumenty: ł ą ą
A wi c ksi dz jest tym s awnym ojcem Tardif? ę ą ł
Tak odpowiedzia em czy pragnie si pan wyspowiada ? ł ę ć
Policjant przerazi si i natychmiast odda mi dokumenty mówi c, e si spieszy... i odszed ze swoim ł ę ł ą ż ę ł
pistoletem, poniewa ba si spowiedzi. Z powodu tego strachu nie by o ani mandatu za prze ż ł ę ł kroczenie
pr dko ci, ani spowiedzi. ę ś
Boimy si Sakramentu Pojednania, poniewa nie rozumiemy, e jest to sakrament mi o ci. ę ż ż ł ś
Ilekro prosimy Pana o przebaczenie, jaki by nie by nasz grzech, Pan nam przebacza. On nigdy nie ć ł
gorszy si naszymi grzechami. Oczekuje On od nas, e uznamy nasze grzechy i nie b dziemy ich ę ż ę
minimalizowa ani usprawiedliwia si . Jest tylko jeden grzech, którego Bóg nie mo e nam przebaczy , ć ć ę ż ć
o którego wybaczenie nie prosimy i do którego nawet si nie przyznajemy jest to grzech ę
usprawiedliwiania samych siebie.
Kap an jest s ug przebaczenia Bo ego. Nie jest on s dzi ani katem to przez niego ł ł ą ż ę ą
przep ywa Mi osierdzie Bo e. Nie ma zaj cia bardziej mudnego, a zarazem bardziej potrzebnego, ni ł ł ż ę ż ż
przyjmowanie grzesznika ub oconego przez grzech i umieszczenie go przed bram raju. Kap an jest ł ą ł
jedyn osob we wspólnocie parafialnej, która mo e odpuszcza grzechy i sprawowa Eucharysti . Nikt ą ą ż ć ć ę
nie mo e go zast pi . Za ka dym razem, gdy kap an spowiada, jest to jakby g os Boga, który w Imi ż ą ć ż ł ł ę
Pana obwieszcza: Odpuszczam ci twoje grzechy . Mówi on to w imieniu Boga.
Podobnie jak Eucharystia jest uprzywilejowanym miejscem otrzymania uzdrowienia fizycznego,
podobnie Sakrament Pojednania jest najlepszym momentem na modlitw o uzdrowienie wewn trzne. ę ę
Pewien ksi dz mówi mi z wielkim przekonaniem: ą ł
Nie mog modli si d ugo za ka d osob oddzielnie, poniewa w ten sposób nie mia bym czasu na ę ć ę ł ż ą ę ż ł
prac ... Odpowiedzia em na to: ę ł
Jak masz inn prac , ni uwalnianie uci nionych przez pos ug pojednania? ą ą ę ż ś ł ę
My la on, e malowanie salki parafialnej by o w a ciwym dla niego zaj ciem, któremu po wi ca ten ś ł ż ł ł ś ę ś ę ł
czas, w którym nikt nie móg go zast pi . S jeszcze inni, którzy wol liczy pieni dze ze sk adki, ni ł ą ć ą ą ć ą ł ż
wyj na spotkanie cudów, których Bóg dokonuje w ludziach, ni uwalnia ludzi z kajdan niewoli. ść ż ć
D. Powrót do zdrowia
We wszystkich tych przypadkach, które omawiali my, etap rekon ś walescencji ma wielkie
znaczenie, gdy od niego zale y ca e uzdrowie ż ż ł nie tak fizyczne jak i duchowe. Gdy Bóg dzia ał
w niespodziewany sposób czyni c cuda, osoba, która tego do wiadcza potrzebuje pew ą ś nego etapu
powrotu do zdrowia, aby nie nast pi nawrót choroby. Oto kilka aspektów tej rekonwalescencji: ą ł
a) życie sakramentalne
Osoba, która zosta a uzdrowiona przez Pana, potrzebuje w szcze ł gólny sposób wzmacniaj cego ą
po ywienia, które Bóg ofiaruje poprzez sakramenty. Mówimy o yciu sakramentalnym, poniewa jest ż ż ż
to rzeczywi cie ycie ycie, które objawia si w a nie w ten sposób. Nie mo na tego pomin , je li ś ż ż ę ł ś ż ąć ś
pragnie si ca kowitego uzdrowienia. ę ł
b) modlitwa
Jest ona bezpo rednim kontaktem ze ród em wi to ci. Kontakt z Bogiem jest jeszcze wa niejszy ś Ź ł Ś ę ś ż
ni krew dla chorego. Je li zerwiemy ten kontakt, ryzykujemy utrat czego znaczenie cenniejszego ni ż ś ę ś ż
zdrowie fizyczne czy zdrowie naszego wn trza. Modlitwa jest komuni mi o ci. ę ą ł ś
c) czytanie S owa Bo ego ł ż
S owo Bo e oczyszcza (J 15,3) i uzdrawia: Nie zio a ich uzdrowi y ani ok ady, lecz S owo Twoje, ł ż ł ł ł ł
Panie, co wszystko uzdrawia (Mdr 16,12). Pismo wi te czytane z wiar i w czasie modlitwy jest Ś ę ą
najskuteczniejszym rodkiem, poniewa jest ono S owem ycia wiecznego (J 6, 69). ś ż ł Ż
d) wspólnota
Niekiedy mo na utraci owoc uzdrowienia wewn trznego z tego powodu, e nie jest si w czonym ż ć ę ż ę łą
lub zintegrowanym ze wspólnot . Je li mo emy powiedzie , e Bóg chce, aby wszystkie cz onki cia a ą ś ż ć ż ł ł
Jego Syna by y zdrowe, to tym bardziej mo emy powiedzie to o Jego Ciele jako o ca o ci. Ca kowite ł ż ć ł ś ł
uzdrowienie nast puje w miar jak prze ywa ę ę ż my tajemnic bycia cia em Chrystusa. ę ł
e) s u ba ł ż
Wszyscy poszukujemy szcz cia dlatego te mi dzy innymi chcemy by uzdrowieni. Jednak ęś ż ę ć
prawdziwe i ca kowite uzdrowienie znajdujemy w b ogos awie stwach, które wypowiedzia Chrystus. ł ł ł ń ł
Jezus da nam z ot regu , aby my byli szcz liwymi: wi cej szcz cia jest w dawaniu ni w ł ł ą łę ś ęś ę ęś ż
braniu (Dz 20,31).
W miar jak b dziemy wychodzi poza samych siebie, aby dawa si innym, osi gniemy ę ę ć ć ę ą
doskona e uzdrowienie.