STAN PUSTELNIC I PUSTELNIKÓWMATERIAŁY POMOCNICZE DLA KOŚCIOŁA WPOLSCEWSKAZANIA OGÓLNERozdział IHISTORIA1.Za narodziny chrześcijańskiego życia pustelniczego przyjmuje się przełom III i IV wieku. Niektórzy chrześcijanie udawali się na pustynie Egiptu, by tam naśladować radykalizm Chrystusa. Eremityzm niebawem dotarł także do innych krajów1.2.Eremityzm (zwany obecnie także diecezjalnym życiem pustelniczym) nie przestał istnieć, gdy stał się w późniejszym czasie podłożem dla wspólnot zakonnych. 3.Po Soborze Watykańskim II wprowadzono instytucję pustelnika do Kodeksu Prawa Kanonicznego, nadając tej formie życia status życia konsekrowanego. Prowadzenie przez wiernych chrześcijan życia samotnego czy ascetycznego, a nawet zupełnie odizolowanego od świata, nie czyni jeszcze danej osoby pustelnikiem2 wrozumieniu prawa. 4.W Kodeksie Prawa Kanonicznego, promulgowanym 25 stycznia 1983r., życiu pustelniczemu poświęcony jest kan. 603. 5.Na ziemiach polskich tradycja eremityzmu sięga początków chrześcijaństwa.6.W 2006r. została powołana Podkomisja KEP ds.Indywidualnych Form Życia Konsekrowanego.Rozdział IIISTOTA ŻYCIA PUSTELNICZEGO1.Pustelnicy ukazują każdemu wewnętrzny aspekt tajemnicy Kościoła, którym jest osobowa bliskość z Chrystusem. Ukryte przed światem życie pustelnika jest milczącym przepowiadaniem Chrystusa, któremu oddał swoje życie, ponieważ jest On dla niego wszystkim. Na tym polega to szczególne powołanie, by na pustyni, właśnie w walce wewnętrznej, znaleźć chwałę Ukrzyżowanego3.2.Pustelnicy i pustelnice przez wewnętrzne i zewnętrzne oderwanie od świata świadczą oprzemijalności obecnej epoki, a przez post i pokutę ukazują, że nie samym chlebem żyje człowiek, ale Słowem Bożym4. Tego rodzaju „życie na pustyni” jest wezwaniem skierowanym do bliźnich i do całej wspólnoty kościelnej, aby nie traciła nigdy zoczu najwyższego powołania, które polega na nieustannym przebywaniu zPanem.51 Por. S. HOLLAND, From the silence of solitude,Informationes SCRIS 28/2 (2002) 100-101.2 To co we WskazaniachDuszpasterskich odnosi się do pustelnika (eremity), odnosi się w jednakowym stopniu do pustelnicy, chyba, że co innego wynika z kontekstu lub natury rzeczy.3 KKK 921.4 por. Mt 4, 4.5 VC, 7.